Ogledano: Framing Britney Spears (2021)
METACRITIC.COM7.4
IMDB.COM7.3
ROTTENTOMATOES.COM10
FILMSTART.SI8.7
POZITIVNO
  • natančen popis dogodkov
  • pretanjeno obdelana tema
  • širša družbena relevantnost
NEGATIVNO
  • pomanjkanje vpogleda v pevkino glasbeno zapuščino
8.4Skupna ocena
Ocena bralcev: (1 Glasuj)
9.6

Naslov: The New York Times Presents: Framing Britney Spears
Premiera: 5. februar (2021) (Hulu)
Žanr: dokumentarni film
Država: ZDA
Sodelujejo: Britney Spears, Liz Day, Felicia Culotta
Režija: Samantha Stark


OPIS:

Gre za dokumentarno serijo televizijske mreže Hulu, ki prikazuje pereče globalne teme z vidika novinarjev in njihove vpletenosti. Šesta epizoda, podnaslovljena Framing Britney Spears, popisuje turbulenten vzpon in nato tragičen padec popkulturnega fenomena; že od leta 2008, ko je pevka doživela medijsko odmeven živčni zlom, ima namreč skrbništvo nad njo njen oče, Jamie Spears, ki je ni oropal le njene časti, ampak tudi vseh poskusov vsaj približnega normalnega življenja.


FILMSTART. RECENZIJA:

Čeprav se zdi smešno, je za razumevanje pomena dokumentarca potrebno navesti nekaj dejstev o njegovem subjektu – pop princesi Britney Spears. Leta 1997, pri svojih petnajstih letih, je z glasbeno založbo Jive Records podpisala pogodbo, že njena prva albuma pa sta jo izstrelila med največje zvezde vseh časov. …Baby One More Time (1999) in Oops!… I Did It Again (2000) sta bila svetovni uspešnici in še danes veljata za najbolj prodajana albuma vseh časov, s katerima je avtorica revitalizirala pop glasbo preloma tisočletja, pogosto pa jo kritiki navajajo tudi kot pionirko tako imenovanega bubblegum popa. Njen drugi album je hkrati tudi najhitreje prodajani album vseh časov, saj se je že v prvem tednu prodalo več kot 1,3 milijona kopij, kar jo je ustoličilo tudi kot najbolj prodajano najstniško izvajalko vseh časov. Njena kariera se je od takrat vzpenjala samo še višje in je polna presežnikov; z več kot 100 milijoni prodanimi ploščami se je zavihtela med najbolj prodajane izvajalce vseh časov, album Blackout (2007) je po besedah kritikov najvplivnejši projekt desetletja in je zaslužen za elektronsko glasbo, kot jo poznamo danes, za svoje delo pa je prejela številne nagrade, med njimi tudi najprestižnejšo, grammyja, za skladbo Toxic (2004). Njene turneje so na vrhovih lestvic najuspešnejših vseh časov, nazadnje je rekord postavila s svojo zadnjo mini svetovno turnejo Britney: Live in Concert (2017), v sklopu katere je bil tudi nastop v Izraelu, ki se ga je udeležilo več kot 57 tisoč obiskovalcev in predstavlja najbolj obiskan koncert 21. stoletja v Aziji, zaradi česar so oblasti zaprle pol mesta in zamaknile lokalne volitve, vstopnice pa so se prodale v pičlih 45 minutah. Rekorde je postavljala na skoraj vseh področjih, ki se jih je lotila, ikonični pa so tudi njeni nastopi (npr. nastop s pitonom okoli vratu) in videografija (kdo bi pozabil lik izzivalne katoliške učenke, stevardese ali pa vesoljke v enodelnem rdečem kostumu iz lateksa?). Njena kariera jo postavlja ob bok najuspešnejšim in najbolj prepoznavnim v svetu popularne glasbe, pogosto je omenjana v istem stavku kot velikana Michael Jackson in Madonna.

Dokumentarec skuša osvetliti temno plat njene slave in medijski linč, ki je bil stalnica njene cele kariere. Ne samo njena glasba, tudi njene skromnost, dostopnost in prijetnost, ki jih je kot oseba oddajala, so jo spremenili v magnet za trume oboževalcev, širša javnost pa je kmalu pozabila, da gre za osebo iz mesa in krvi ter jo pričela obravnavati kot marioneto. Oddaja natančno prikaže začetek vdora v njeno zasebno življenje in grozljivega medijskega tretmaja, ki ga je bila deležna. Pri njenih rosnih desetih letih, po vrhunskem nastopu v pevskem šovu talentov, ji voditelj zastavi zgolj eno vprašanje – »Imaš fanta?«. Jasno je, Britney se je na vrh povzpela v času, ko so lestvicam še zmeraj vladali moški, predvsem fantovski bendi, in javnost je ni znala obravnavati drugače, kot da jo proti njeni volji spremeni v seksualni objekt. Z likom najstnice, ki se v svoji koži počuti udobno in jasno izraža svojo prebujajočo se seksualnost, je predstavljala koncept, ob katerem se je publika počutila neudobno.

Sledijo pretresljivi ujeti drobci črnega oblaka, ki se je zgrinjal nad novonastalim popkulturnim fenomenom, ki je presenetil vse in je grozil, da ga bo povsem pogoltnil; posnetki intervjuja, ko Britney pri šestnajstih voditelj vpraša po »najpomembnejši temi, njenih prsih«, izjave njenega nekdanjega partnerja Justina Timberlakea, v katerih se hvali, da je »pof***l Britney Spears«, posnetka intervjuja z voditeljico Diane Sawyer, ki jo hladnokrvno obtoži, da je sama kriva za razpad omenjene zveze, nešteta vprašanja o »stanju njene nedolžnosti«, vse skupaj pa okrona izjava žene takratnega guvernerja države Maryland: »Če bi imela priložnost, da ustrelim Britney Spears, bi to storila.«

Dokumentarcu se vidi, da ga je ustvaril ženski tandem, ki do tem pristopa rahločutno in pretanjeno; pri tem izvrstno izbere komentatorje in govorce, ki prispevajo k objektivnemu pogledu na situacijo. Bilo je namreč jasno, da se bo ta krvav javni šport končal slabo. Leta 2007 so svet šokirale fotografije Britney, ki je vdrla v frizerski salon in si sama obrila enega izmed svojih prepoznavnih simbolov – dolge, zlate lase. Stare Britney ni bilo več. Boji z depresijo, anksioznimi motnjami, paničnimi napadi in celo bipolarno motnjo ter vse hujša nadlegovanja tabloidov so vodila v intervencijo, kjer je četa helikopterjev in rešilnih kombijev Britney pospremila v bolnišnico. Doživela je živčni zlom, skrbništvo nad njenimi financami in številnimi drugimi aspekti življenja pa je pridobil njen oče Jamie Spears. Zgovorno je dejstvo, da so tistega leta v ZDA uvedli nov zakon, poimenovan kar Britneyjin zakon, s katerim uspešno ščitijo slavne pred enako obravnavo, kot ga je doživela Spears.

Že leto kasneje se je Britney uspelo privzdigniti, sledila sta izjemno uspešna album in turneja Circus (2008) in zgodba je bila za javnost, ki je bila osramočena, da je sodelovala pri skorajšnjem uničenju nekega življenja, zaključena. Trinajst let kasneje se Britney še zmeraj bori za lastne pravice, svobodo in nadzor nad odločanjem; njen oče ne ureja le njenih financ, ampak tudi bizarne podrobnosti, kot so izbor prijateljev, partnerja, čas vožnje avtomobila in podobno. Na družbenih omrežjih krožijo fotografije, ki opozarjajo, da ima Britney Spears manj pravic, kot jih ima denimo obtoženi spolni prestopnik, njena situacija pa je spodbudila gibanje #FreeBritney (osvobodite Britney).

Obrtno gledano je dokumentarec na ravni povsem povprečnih televizijskih prispevkov, vsebinsko pa predstavlja mejnik v dialogu o ženskah v industriji, mizoginiji, svetu tabloidov in duševnih motnjah. To stori skozi besede skupine kompetentnih komentatorjev, strokovnjakov s svojega področja, med katerimi so bili številni poleg, ko so se ključne stvari odvijale, vse skupaj pa podpre z naborom dejstev, ki pretresejo tudi najzvestejše oboževalce. Njegov doseg se že kaže na družbenih omrežjih, je pomembna tema vseh ameriških in ostalih svetovnih časopisov, o njem govorijo znani (Kardashianove sestre, Ellie Goulding, Sarah Jessica Parker, Bette Middler, Ariana Grande, Gwyneth Paltrow, Miley Cyrus, Rose McGowan idr.), dosegel pa je celo tiste, ki jih pogumno okrca in izpostavi tako z imenom kot s priimkom. Za svoje ravnanje se je (bolj ali manj prepričljivo) opravičil že Timberlake, komičarka Sarah Silverman, ki je na Britneyjini najnižji točki življenja zbijala šale o njenem mednožju, njena sinova pa označila za »najbolj srčkani napaki, ki ju bomo kdaj videli«, in tudi bloger Perez Hilton, ki jo je takrat označil za »nesposobno mater«, v svoji spletni trgovini pa prodajal majice s podobo pokojnega Heatha Ledgerja z napisom »Zakaj se to ni moglo zgoditi Britney Spears?«. Britney Spears je v času zapisa že trideseti dan na lestvici najpopularnejših tem, ki jih spremlja Google, in ni videti, da bi se prah kmalu polegel, Twitter pa poroča o številnih čivkih z oznako #WeAreSorryBritney (”žal nam je, Britney”). Ustvarjalka je izdala, da je Britneyjin oče s skupino odvetnikov skušal ustaviti nastajanje dokumentarca, a mu je spodletelo.

Dokumentarec, ki se gleda kot Netflixova oddaja o resničnih zločinih, je pomemben dokument percepcije ženske v pop industriji, njene seksualnosti in moči, ki so bili za svet tistega časa strašljivi elementi, ki jih je bilo potrebno nadzorovati. Resda je tema tako zelo kompleksna, da se vseeno zdi, da zgolj popraska po površini tistega, kar se zares dogaja, ob tem pa gledalce denimo pozabi opomniti, kakšno mesto sploh ima dotična pevka v popkulturi, a mu vseeno uspe potrkati na vest človeštva in ga opomniti, da božji kompleks vedno zahteva tudi žrtve. Njegov uspeh seveda jadra nekje v odmevih uspeha #jaztudi gibanja, ki je mnogim posiljevalcem in spolnim prestopnikom na visokih položajih spodnesel tla pod nogami, a zdi se, da ni le seksualno nasilje tisto, na katerega bi morali glasno opozarjati. Stigmatizacija duševnih motenj, naslajanje nad tujo nesrečo in spolna degradacija so tihi predstavniki najhujših vrst zlorabe in le srečni smo lahko, da smo kot družba napredovali vsaj toliko, da bi se takšna vrsta agonije težko ponovila.

Britney Spears v dokumentarcu ni sodelovala, čeprav sta jo ustvarjalki kontaktirali, a kriptične objave na Instagramu in pogosto omenjanje skrivnostnega »projekta rož« kažejo, da je zanj dobro vedela in nanj opozarjala. Dovolj zgovorna je izjava iz njenega lastnega, presenetljivo intimnega in kritiško hvaljenega dokumentarca Britney: For the Record (2008), ki je ostala vključena v film in v katerem je zadnjič javno izrazila svoje mnenje o skrbništvu: »Če me vsi ti odvetniki, zdravniki in ljudje okoli mene ne bi ves čas omejevali in me skušali vsak dan analizirati, bi se počutila tako zelo svobodno. Ko jim povem, kako se počutim, me poslušajo, a me ne slišijo. Slišijo, kar želijo slišati. Hudo je. In žalostna sem.« Njen zadnji studijski album, Glory (2016), je požel odlične kritike tako glasbene srenje kot tudi oboževalcev, Spears pa je izjavila, da do razrešitve skrbništva ne bo več snemala ali nastopala.

Šušlja se, da naj bi Netflix, ki je svet šokiral že s kar nekaj odličnimi dokumentarci, že dlje časa tajno snemal tudi svojo verzijo dokumentarca, prav tako z režiserko na čelu. Le upamo lahko, da se bodo tokrat ustavili tudi pri Britneyjinih dosežkih in ne zgolj pri bolečem delu njenega življenja.

Subscribe
Obvesti me
guest
0 komentarjev
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x