Ogledano: Castle Rock (1. sezona, 2018)
Metacritic.com6.6
Imdb.com8
Rottentomatoes.com8.6
Filmstart.si8.4
Pozitivno
  • intrigantni liki
  • navdušujoč in živ svet Stephena Kinga
Negativno
  • neenakomeren tempo
  • pomanjkanje horrorja
7.9Skupna ocena
Ocena bralcev: (1 Glasuj)
7.2

Naslov: Castle Rock
Premiera: 25. julij 2018 (HBO)
Žanr: drama, grozljivka
Država: ZDA
Igrajo: André Holland, Melanie Lynskey, Bill Skarsgård, Sissy Spacek, Noel Fisher
Ustvarjalca: Sam Shaw, Dustin Thomason
Producent: J. J. Abrams


OPIS:

Po samomoru upravnika zapora Shawshank v odročnem in domnevno zapuščenem delu odkrijejo zaprtega skrivnostnega mladeniča (Bill Skarsgård), ki takoj zahteva odvetnika Henryja Deaverja (André Holland), sicer pa ne komunicira. Zato se Henry po dolgi odsotnosti vrne k dementni mami Ruth (Sissy Spacek), v domačem kraju pa kmalu naleti tudi na sosedo Molly Strand (Melanie Lynskey). Kmalu ugotovi, da bo moral za rešitev neznanca obrisati prah tudi z lastne preteklosti.


FILMSTART. RECENZIJA:

Stephen King ni samo avtor grozljivk, ampak kar celo podjetje. Knjige izdaja redno že od sedemdesetih let, trenutno se podpisuje pod 58 romanov in 10 zbirk kratke proze, po katerih so pogosto posneti filmi. Med najbolj kultne sodijo Carrie (1976), Izžarevanje (1980), Misery (1990), Kaznilnica odrešitve (1994), Zelena milja (1999) … Njegovi romani pa niso imuni niti na vzpon televizijskih serij, saj obstaja že ogromno adaptacij, ki pa po navadi niso kvalitetne in ne uspejo ujeti bistva, kot je bila na primer serija Pod kupolo (Under the Dome, 2013–2015). Svetla izjema je miniserija 11.22.63 (2016), posneta po Kingovem spekulativnem zgodovinskem romanu o preprečitvi atentata na Johna F. Kennedyja. Produciral jo je prekaljeni J. J. Abrams, ki ga je Kingov svet očitno prepričal do te mere, da se je tokrat odločil ustvariti serijo, ki ne bo neposredna adaptacija, ampak nekakšen hommage velikemu kralju grozljivke.  In tako je nastal Castle Rock.

Gre za čisto novo zgodbo, ki jemlje vplive iz različnih Kingovih del, zato je serija bombonček za prave oboževalce, saj lahko na vsakem koraku razberejo kakšen namig ali povezavo (t. i. easter egg). Prava zakladnica je že uvodna špica, ki je sestavljena iz kolaža različnih strani iz knjig (Izžarevanje, It, Zelena milja, Misery, Needful Things, Salem’s Lot) in zemljevida, ki prikazuje različna dogajalna mesta Kingovih knjig (Castle Rock, Derry, Haven …). Med samo sezono se prebivalci Castle Rocka spominjajo dogodkov iz preteklosti, na primer ubijalskega steklega psa, ki se pojavi v romanu Cujo, kar naredi Kingov svet še toliko bolj zvezan in prepričljiv. Tudi liki v seriji so povezani z nekaterimi iz knjig, Jackie Torrance je nečakinja slavnega Jacka Torranca (Izžarevanje). Pojavlja se tudi veliko lokacij, na primer zapor Shawshank, kjer najdejo skrivnostnega mladeniča brez imena (Skarsgård), pa avtobusna postaja Jerusalem’s Lot, prodajalna sladoleda Claiborne (Dolores Claiborne) … Za večji medbesedilni učinek je veliko igralcev »povratnikov«, kar pomeni, da so že igrali v Kingovih filmih – najbolj izstopata Sissy Spacek (prva Carrie) in Bill Skarsgard (lanski Pennywise). Tudi motivika je sposojena iz knjig; sposobnost Molly Strand, da čuti druge ljudi, spominja na zapornika Johna Coffeya (Zelena Milja), bojazen, da bo oživel pokopan hišni ljubljenček, na Mačje pokopališče, ironično zapisan smeško pa na serijo Gospod Mercedes. Celo časovnica je zaznamovana s 27 leti (na vsakih toliko let se pojavi Pennywise). To je šele vrh ledene gore, zato bodo oboževalci prizore zagotovo z veseljem pogledali večkrat, če niso spregledali še česa. Vseeno pa lahko tudi gledalec, ki ni seznanjen s Kingovim opusom, čisto neobremenjeno uživa v zgodbi in ne zamuja ničesar res bistvenega, če ne prepozna referenc.

Čeprav naj bi bil v ospredju odvetnik Henry Deaver (André Holland), pozornost popolnoma ukradeta Skarsgård in Spacek. Skarsgård je že tako popolna pojava za v Kingovo vesolje, saj zna ne glede na skop tekst le z nekaj kretnjami in pogledi ustvariti temačen lik, ki mu je nemogoče priti do dna. S snemalnimi triki ga naredijo celo še višjega, kot je v resnici (spet podobnost s Coffeyjem, ki ga je igral Michael Clarke Duncan). Spacek (Ruth Deaver) pa nas dokončno začara v 7. epizodi, naslovljeni The Queen, ki pokaže, kako se njen lik spopada z demenco. Gre za eno izmed najbolj ganljivih epizod na televiziji, ki se sicer zelo žalostne teme loteva z veliko mero poetičnosti. Zanimiv lik je tudi Molly Strand (Melanie Lynskey), vendar pa bi še raje pogosteje videli lik njene sestre, ki jo igra odlična Allison Tolman (Fargo). Presenečenje je tudi paznik Dennis Zalewski, ki ga igra karizmatični Noel Fisher (Shameless), vendar pa dobi čisto premalo časa.

Gre za enourne epizode, ki imajo na žalost zelo počasen tempo, zato je sploh prva polovica sezone na trenutke dolgočasna in duhamorna. Res gre za grajenje vzdušja, po katerem King sicer slovi, a na račun tega trpi napetost. Tudi horrorja je premalo, pravzaprav bi lahko Castle Rock uvrstili bolj med trilerje kot med grozljivke, s čimer ni nič narobe, a po »reinkarnacijah« Pennywisea in Carrie bi pričakovali vsaj malo polnokrvnega klanja. Se pa z omenjeno 7. epizodo zgodi prelom, ki vodi v vrtoglave zadnje tri epizode. Te vse skupaj postavijo na glavo in končno prinesejo občutek, da gledamo nekaj Kingovega – sploh tematsko, saj pride do resnega prevpraševanja vere v človeško dobroto moralo. Iz te neenakomerne razporejenosti dogajanja je jasno, da bi bila serija bolj uspešna, če bi imela ali krajše epizode ali pa kakšno manj. Konec je pogumno dvoumen, saj pušča stvari odprte za interpretacijo, hkrati pa je malo preveč nejasen glede na to, da naj bi šlo za antologijsko serijo. Ne glede na pomanjkljivosti prva sezona ustvari intriganten svet, ki ga hočemo spremljati še naprej. Na srečo je že potrjena druga sezona, ki se bo skupaj z Jackie Torrance preselila v hotel Overlook, morda pa za povrh ponudi še kakšen odgovor ali dva.

Prvo sezono si lahko ogledate na HBO GO, ki ponuja online video streaming nekaterih najboljših sodobnih serij in filmov.

O avtorju

Veronika Šoster

Objavljam literarne kritike v nekaterih večjih slovenskih medijih, kot so Literatura, radio ARS, Airbeletrina, Mentor, Trubarjeva hiša literature in Koridor – križišča umetnosti. Magistrirala sem na temo slovaške ženske poezije zadnjih desetletij, trenutno sem doktorska študentka literarnih ved.

Podobni prispevki

Pošlji komentar

Komentirajte in ocenite novico!

avatar
  Subscribe  
Obvesti me