Ocena bralcev: (46 Votes)

Premijera: 7. 1. 2018 (Planet TV)
Žanr: krimić, triler
Država: Srbija, Makedonija, Rusija, Bosna i Hercegovina
Glume: Dragan Bjelogrlić, Andrija Kuzmanović, Nenad Jezdić, Gordan Kičić, Nebojša Dugalić, Srđan “Žika” Todorović, Toni Mihajlovski, Goran Bogdan
Režija: Dragan Bjelogrlić, Srđan Spasić, Kosta Đorđević, Miroslav Lekić, Danilo Bećković, Igor Ivanov Izi, Ivan Živković

OPIS:

U ruskoj crkvi u Beogradu ubijen je sveštenik. Ubica je pripadanik kozaka, koji su se posle Oktobarske revolucije zatekli u Kraljevinu SHS. On želi da podmetne ubistvo lokalnim mafijaškim veličinama, a ti se takmiče sa Rusima u trgovini opijumom …

FILMSTART. RECENZIJA:

“Senke nad Balkanom” su trostruki uspeh Dragana Bjelogrlića, zahvaljujući kojem je u Srbiji i na širem prostoru pridobio laskave ocene publike i kritičara. Stvari je pristupio kao režiser, scenarista i glavni glumac u ulozi inspektora Andra Tanasijevića “Tane”. Pored brojnih glumaca sa prostora nekadašnje Jugoslovije, prste smo umočili i mi, Slovenci, na čelu sa Magnifikom, koji je napisao muziku za seriju, i Sebastianom Cavazzo  – odnosno, “piši kao što govoriš”, Sebastijanom Kavaco –, kojemu je sporedna uloga, ako je verovati medijima, donela večnu slavu …

Koprodukcija je vremenski datirana s godinom 1928. a lokalizovana u Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca, prethodnici Kraljevine Jugoslavije. Glavne motive predstavljaju Prvi svetski rat, Oktobarska revolucija, komunizam, separatističke tendencije, trgovina makovim derivatima … kao i teme po uzoru istorijske fikcije, poput podzemne (masonske) organizacije i izgubljenih simbola. Zanimljiva je upotreba stvarnih ličnosti, koje su krojile istoriju toga vremena i prostora. Između ostalih, u seriji se pojavljuju političar i jugoslovenski general Petar Živković, špijun Mustafa Golubić, ruski general Petar Vrangel, princ Đorđe Karađorđević, advokat Ante Pavelić, profesor Arčibald Rajs i – što nije ostalo neopaženo – Kiro Gligorov, budući prvi predsednik Republike Makedonije. Tu su naravno i izmišljeni, kao i likovi karikirani na osnovi stvarnih ličnosti.

Upravo glumci su ono najbolje što serija može da ponudi. Neverovatno je, kakvi talenti dolaze iz škole bivše zajedničke države. Komično je posmatrati svet, koji prati dodelu Oskara, na kojoj je za glavnu mušku ulogu nominovan neki Timoti Šalame – patuljak u poređenju sa glumcem poput Vojislava “Voje” Brajovića. Bjelogrlić je za sebe rezervisao glavnu ulogu, koju tumači sasvim solidno, ali se sa svakom epizodom pojavljuje mnogo više glumaca, koji ostavljaju još bolji utisak. Tu su Andrija Kuzmanović u ulozi inspektora Pletikosića, Nenad Jezdić kao Krojač, glavni negativac Gordan Kičić, Nebojša Dugalić (Živković), uvek odlični Srđan “Žika” Todorović, Makedonci Toni Mihajlovski i Nikola Ristanovski, dugo odsutni Žarko Laušević (princ Đorđe), Bojan Navojec (Pavelić) … Svako uspe da izrazi svoju tamnu (odnosno svetlu, zavisi od lika) stranu, što je, s obzirom na gradaciju napetosti pri kraju, jedna od glavnih dramaturških karakteristika aktuelne televizijske produkcije.

Uprkos ambicioznosti, serija se nije izgubila u nedorečenosti. Scenario ostaje dosledno kompleksan i jasan, a dobro mu dođe i karakterističan balkanski humor. Pojave se tu i tamo rupe i klišei, ali je gledaočevo iskustvo uglavnom zavisno od tzv. “suspension of disbelief”. Inspektor Tanasijević, koji konzumira opijum, je već prvi kliše – setimo se samo Frederika Ebrlajna Iz pakla ili Hirurga Džona V. Takerija. Teško je verovati nezaustavljivoj muškosti oniskog Bjelogrlića, koji je svoju ulogu spretno iskoristio i za to, da bi se malo pomazio sa mladom i lepom Marijom Bergam, odnosno ddr. Majom Davidović, čiji intelekt i fatalnost teško da možemo da progutamo. Kad smo već kod neubedljivih glumačkih predstava, treba pomenuti i lik Sebastijana Kavace, Gabrijela Mahta, čiji hrskavi glas pre odgovara reklami za “Schweppes”, a “prevazilazi” ga možda jedino Jana Stojanovska, nekadašnja makedonska misica, u ulozi Jovane.

Pilot je bio pilot, namenjen tome, da privuči pažnju što više gledalaca, a budžet samo budžet i kao takav ograničen. Doduše, barem na Balkanu, čak i ako se radi o koprodukciji, što se, na primer, može primetiti na malom broju spoljašnjih lokacija za snimanje, budući da Beograd nikako ne izgleda, kao što tvrdi Mirić, kao “velegrad”. Jatagan mala, pre nego zloglasna četvrt, deluje kao seoce, a prostor ispred policijske stanice je poprilično improvizovan. Prizori streljanja su osiromašeni i oslanjaju se na usporene snimke. S druge strane, isuviše je očigledna upotreba specijalnih vizuelnih efekata, mada produkcijske rezerve nikako nisu nešto, što bi mogli pri zdravoj pameti da zamerimo ovoj seriji.

Mada su određeni likovi dobili epiloge, priča ostaje otvorena, što je jasno i na osnovu obaveštenja “kraj PRVE sezone”. Apotekar je po zasluzi vrhovnih sila otišao korak dalje i obećao osvetu svima, koji su bili upleteni u njegovu aretaciju, a mi još uvek čekamo na pojavu kralja Aleksandra, budući da će priprema njegovog atentata biti jedna od centralnih tema već potvrđene druge sezone, koja će svetlost dana ugledati sledeće godine. Bjelogrlić namerava da dovede priču do početka Drugog svetskog rata, što znači da nikako ne treba brinuti o manjku raznovrstnosti u seriji.

O avtorju

Nik Beseničar
Copy Editor & Copy Writer

Obožujem dobre filme. O njih zelo rad debatiram, zato se me je v bolj "laičnih" krogih prijel sloves filmskega poznavalca in filmofila. Prijatelji me radi vprašajo, kateri film jim priporočam. Zaradi omenjenega in zaradi dejstva, da pisanje spodbuja razmišljanje, sem se pridružil ekipi Filmstart. Ko ne gledam filmov, sem sicer sveže pečeni zdravnik, ker pa ta poklic za razliko od filma domišljiji ne pušča ravno odprte poti, je projekt Filmstart zame toliko bolj dobrodošel.

Podobni prispevki